Welcome to my site
Witamy!!!

Serwis "Samochody"


Cadillac to marka luksusowych samochodów amerykańskich, rodem z Detroit. Od 1909 jest częścią koncernu General Motors Corporation.1890 Henry Martin Leland założył w Detroit mały warsztat, w którym od roku 1896 wytwarzał silniki parowe i benzynowe przeznaczone początkowo do napędu łodzi. Wkrótce produkował również koła zębate dla fabryki samochodów Oldsmobile. Gdy Leland podjął także produkcję silników samochodowych, Henry Ford i Ransom E. Olds z firmy Oldsmobile zamawiali u niego silniki oraz różne części samochodowe. Gdy Leland wprowadził do produkcji silnik o mocy 10 KM, Olds odmówił zastosowania go w swych małych samochodach, wyposażonych w silnik 3,5 KM. 1902 Leland, pracując u Forda jako konstruktor, gdy ten zwinął interes, aby założyć nową firmę, przejął jego fabrykę samochodów, którą nazwał Cadillac od nazwiska kawalera francuskiego, oficera w służbie króla Francji Ludwika XIV Antoine de la Motte Cadillac, założyciela około roku 1701 miejscowości Ville d'Etroit, gdzie następnie powstało miasto Detroit. Ville d'Etroit była to mała osada na zachodnim brzegu jeziora Erie, która z czasem rozrosła się do rozmiarów pokaźnego miasta, a w XX wieku stała się centrum amerykańskiego przemysłu samochodowego. Natomiast Antoine de la Mothe Cadillac został uwieczniony w nazwie renomowanej marki luksusowych samochodów. Leland rozpoczął montaż samochodów z podzespołów kupowanych u innych wytwórców. U Lelanda pierwszą zasadą w pracy była staranność i dokładność przy wykonywaniu każdego detalu. Pierwszy Cadillac był wyposażony w jednocylindrowy silnik o mocy 10 KM, i został oznaczony jako model A. Pierwsze modele Cadillaca były oznaczane po prostu literami, następne cyframi, a dopiero z czasem zaczęto im nadawać wymyślne nazwy. Cadillac początkowo wytwarzał model z silnikiem jednocylindrowym, jednak od roku 1909 rozpoczął produkcję wyłącznie wozów z silnikiem czterocylindrowym. 1910 Cadillac wdrożył produkcję zamkniętej karoserii, zwanej limuzyną, jako wykonanie standardowe. Jednocześnie po raz pierwszy zastosowano zapłon systemu Delco z przerywaczem i cewką indukcyjną, uznawany wówczas za bardziej niezawodny niż iskrownik. 1912 Pierwszy model z oświetleniem elektrycznym i elektrycznym rozrusznikiem. 1915 Ośmiocylindrowy silnik w układzie V o pojemności 5154 cm3, moc 70 KM zastosowano w różnych modelach, szczególnie poszukiwany był Cadillac 55. Wykonanie standardowe: 3 biegi, rama drabinowa z sztywno umocowaną osią przednią, hamulce bębnowe tylko na tylnych kołach. Szybkość max = około 115 km/h. Oferowano nadwozie w 7 wykonaniach. 1923 Silnik V8 z wałem korbowym z wykorbieniami przestawionymi o 90 stopni, a więc w dwóch płaszczyznach. Wymagało to wdrożenia nowej technologii przestrzennego kucia wałów. Tego rodzaju wał korbowy umożliwiał, przy zastosowaniu odpowiednio rozmieszczonych przeciwciężarów, wyrównoważenie sił bezwładności i ich momentów, co przyczyniało się do spokojnego biegu silnika.